Στο ένθετο «Οικονομία» της εβδομαδιαίας αθηναϊκής εφημερίδας « Ο Κόσμος του Επενδυτή » της 16ης Μαΐου, δημοσιεύτηκε άρθρο του Γιώργου Πεταλωτή με τίτλο «ΘΡΑΚΗ – ΜΕΤΑΦΟΡΙΚΕΣ ΥΠΟΔΟΜΕΣ ΚΑΙ Η ΝΕΑ ΑΝΑΠΤΥΞΙΑΚΗ ΜΑΣ ΠΡΟΟΠΤΙΚΗ».
Παρατίθεται το άρθρο του Γιώργου Πεταλωτή ως αυτούσιο απόσπασμα από το ένθετο «Οικονομία» του «Κόσμου του Επενδυτή» καθώς και το πλήρες κείμενό του.
Η ΝΕΑ ΑΝΑΠΤΥΞΙΑΚΗ ΜΑΣ ΠΡΟΟΠΤΙΚΗ
Άρθρο του Βουλευτή ΠΑΣΟΚ Ροδόπης Γιώργου Πεταλωτή
Οι ραγδαίες εξελίξεις στην τεχνολογία και τη φιλοσοφία των μεταφορών – συνδυασμένες μεταφορές, δικτυώσεις, logistic centers, τεχνολογίες επικοινωνιών – έχουν συρρικνώσει το λεγόμενο χωροχρόνο και οδηγούν σε αναδιάταξη των αναπτυξιακών πόλων διεθνώς – για την ακρίβεια προσφέρουν ευκαιρίες αναδιάταξης. Οι προβληματικές «παραμεθόριες περιοχές», όπως η Θράκη, οφείλουν να αφομοιώσουν τα μηνύματα των καιρών και να τα αξιοποιήσουν με δυναμικές και καινοτόμες αναπτυξιακές παρεμβάσεις, με μεθοδικότητα και βελτιστοποίηση του συντονισμού του πολιτικού και χρηματοοικονομικού βηματισμού για την υποστήριξη των κατάλληλων επενδύσεων. Μόνο έτσι θα καταφέρουν να δραπετεύσουν από την ομηρία της μίζερης και ρηχής ανάπτυξης που τους επιφυλάσσει η εκάστοτε συγκυρία, ναρκοθετημένη εξ ορισμού από αναπόφευκτες παλινδρομήσεις.
Οι μεταφορικές υποδομές αποτελούν ιστορικά ένα πολύτιμο εργαλείο αξιοποίησης της γεωγραφικής θέσης περιοχών. Μπορούν άραγε να συμβάλλουν ώστε να αποκτήσει ξανά η Θράκη μια ευδιάκριτη, ξεχωριστή αναπτυξιακή ταυτότητα που θα τη βγάλει από την αναπτυξιακή επιβράδυνση που βιώνει; Η απάντηση είναι ναι• η επέκταση του ενοποιημένου ευρωπαϊκού χώρου και στη Βαλκανική, με την είσοδο της Βουλγαρίας και της Ρουμανίας (και οσονούπω πιθανότατα και της Τουρκίας στην πράξη) σημαίνει ακόμα πιο ανοικτές τοπικά αγορές, διευκολύνει τη ροή εμπορευμάτων, ανθρώπων και υπηρεσιών, και έχει δημιουργήσει νέες προοπτικές για τη Θράκη, στο πλαίσιο μάλιστα μιας διευρυμένης οπτικής της – έστω και λαβωμένης πια – παγκοσμιοποίησης.
Ο επιστημονικός σχεδιασμός και η δημιουργία μεταφορικών υποδομών που μας εντάσσουν στα διευρωπαϊκά μεταφορικά / διαμετακομιστικά δίκτυα συνδυασμένων μεταφορών, αναβαθμίζουν γεωπολιτικά τη Θράκη (και την Ανατ. Μακεδονία) και, κατ΄ επέκταση, τις δυνατότητές της να διεκδικήσει ένα κατά τα άλλα δυσπρόσιτο αναπτυξιακό μερίδιο. Αρκεί, βέβαια, κάποιος να φροντίσει να εξασφαλίσει να είναι:
• επαρκείς (ποσοτικό κριτήριο) • ολοκληρωμένες και αειφορικές (ποιοτικό κριτήριο) • τεχνολογικά / σχεδιαστικά άρτιες (λειτουργικό κριτήριο)
Ο σχεδιασμός νέων λειτουργιών και ο ανασχεδιασμός υφιστάμενων (Εγνατία οδός με τους κάθετους άξονες, λιμένες, ηλεκτροκινούμενος σιδηρόδρομος διπλής γραμμής, δύο ή τρία σύνθετα εμπορευματικά / διαμετακομιστικά κέντρα) θεωρούνται προαπαιτούμενα για να καταστούν βαθμιαία οι μεταφορικές υποδομές εργαλεία ταχείας, ουσιαστικής και βιώσιμης ανάπτυξης για την ευρύτερη περιοχή της Θράκης, όπως και η συνδυασμένη αξιοποίηση του Εθνικού Διπόλου «Αλεξανδρούπολη – Κομοτηνή»* από τη μία και της Α/Ν/ΝΑ Βουλγαρίας (Μπουργκάς) από την άλλη. Δεν αρκεί, όμως, να περιοριζόμαστε σε δημοφιλή γενικά ευχολόγια («άρση απομόνωσης», «ισχυρά κίνητρα γης» κλπ.) αλλά να δράσουμε! Να διαμορφώσουμε μια στοχευμένη στρατηγική με συγκεκριμένους άξονες, μέτρα και δράσεις που θα συνδέσουν αποτελεσματικά τις μεταφορικές υποδομές με τον παραγωγικό ιστό της Θράκης. Μόνο έτσι θα εμφανισθούν φαινόμενα συνέργειας ώστε να λειτουργήσει δυναμικά ένα νέο ανταγωνιστικό αναπτυξιακό μοντέλο για το μέλλον της περιοχής.
Η κατάσταση σήμερα απογοητεύει, παρά τη σχετική δημόσια κυβερνητική φλυαρία. Ποιος άραγε αμφιβάλλει ότι π.χ. οι λιμένες Αλεξανδρούπολης και Λάγους στερούνται στρατηγικού σχεδιασμού και ανάπτυξης σεναρίων για την ένταξή τους στα διευρωπαϊκά δίκτυα (και στα δίκτυα της ΝΑ Ευρώπης), ώστε να καλύπτουν τις αυξημένες ανάγκες αποσυμφόρησης των στενών του Βοσπόρου, συμβάλλοντας γενικότερα στην ολοκλήρωση του Ευρωπαϊκού χώρου; Ή ότι βιώνουμε μια απαράδεκτη ολιγωρία για την άμεση πρόοδο σε απαραίτητα έργα (όπως η οδική και σιδηροδρομική σύνδεση των ΒΙΠΕ με την Εγνατία και το δίκτυο του ΟΣΕ); Ποιος δεν προβληματίζεται με τη μελαγχολική περιθωριοποίηση του σιδηροδρόμου, σε σημείο που να ακούγεται ευχάριστα στα αυτιά μας η όποια διστακτική εξαγγελία (επιτέλους, κάτι απτό, έστω και ως προεκλογική άσκηση προς το παρόν!) όπως η πρόσφατη για ανάπτυξη προαστιακού Κομοτηνής – Αλεξανδρούπολης; Και πάλι, όμως, δεν έχει προηγηθεί κάποια συστηματική και πειστική προσέγγιση των διαθέσιμων εναλλακτικών επιλογών πολιτικής για το σιδηρόδρομο και τις μεταφορές και η δημοσιοποίηση μιας αξιόπιστης ανάλυσης κόστους / οφέλους για αυτές, ώστε να προκύψουν διαφανώς οι σχετικές προτεραιότητες. Δεν αρκούν σποραδικές, αποσπασματικές παρεμβάσεις για το βασικό στόχο μιας σύγχρονης, ευρωπαϊκής περιφέρειας, την ενεργοποίηση, δηλαδή ενός βιώσιμου αναπτυξιακού ενάρετου κύκλου. Δεν αρκεί το διαρκές αναμάσημα οραματικών προσδοκιών για μία «Θράκη – στρατηγικό κόμβο μεταφορών και εμπορίου» και η ρητορική υποστήριξή τους.
Η δυσπραγία να επενδυθούν δυσεύρετοι πόροι σε χρήσιμες και ανταποδοτικές υποδομές, με στρατηγικό χαρακτήρα και στο πλαίσιο συστηματικού και ολοκληρωμένου σχεδιασμού, είναι κάτι παραπάνω από φανερή στην Ελλάδα της απερίγραπτης σπατάλης, και η Θράκη δεν αποτελεί πια εξαίρεση.
Μπορούμε, λοιπόν, και οφείλουμε να διατυπώσουμε μια νέα στρατηγική που θα ενσωματώνει στον παραγωγικό ιστό της Θράκης (αλλά και της ΝΑ Ευρώπης και της παρευξείνιας ζώνης) τις υφιστάμενες και τις μελλοντικές μεταφορικές υποδομές και θα είναι συμβατή με τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά της, ώστε να μην στερείται ρεαλισμού, αλλά να υπόσχεται ανταποδοτικότητα σε όσους ποντάρουν πάνω της. Μπορούμε στη Θράκη (και την Ανατολική Μακεδονία), και πρέπει να εξασφαλίσουμε όλες εκείνες τις προϋποθέσεις που θα μας καταστήσουν μια περιφέρεια έξυπνων και απόλυτα διασυνδεδεμένων υποδομών με στόχο ένα ποιοτικό ανταγωνιστικό πλεονέκτημα διεθνοποίησης και προσέλκυσης εγχώριων και διεθνών επενδύσεων.
Τώρα είναι η ώρα για τη διεθνοποίηση των αναπτυξιακών προοπτικών της Θράκης, τώρα οφείλουμε να ανταποκριθούμε συστηματικά στην ανάγκη διασύνδεσης των περιφερειακών και διευρωπαϊκών μεταφορικών δικτύων και των παραγωγικών δομών της. Οφείλουμε να κατανοήσουμε και να αναλάβουμε να προωθήσουμε την αναδιάταξη του συμπλέγματος υποδομών – μεταφορικών, τηλεπικοινωνιακών, ενεργειακών, διοικητικής και εμπορικής τεχνογνωσίας – η οποία θα μας φέρει πιο κοντά στην προσδοκώμενη αναπτυξιακή ώθηση για την οποία διψά η Θράκη, η οποία βιώνει μια ανεπανάληπτη αποβιομηχάνιση και αποεπένδυση, μια πρωτοφανή αναπτυξιακή οπισθοδρόμηση.
Στο ΠΑΣΟΚ η σχετική προβληματική έχει βρει φιλόξενη υποδοχή. Για αυτό και είναι υποχρέωσή μας η ειλικρινής υπόσχεση που δίνουμε για τη Θράκη ότι θα διαμορφώσουμε και θα αξιοποιήσουμε τις εξειδικευμένες στρατηγικές για τις μεταφορικές υποδομές, οι οποίες, όταν υλοποιηθούν, θα λειτουργήσουν ως εφαλτήριο μια Νέας Θρακικής Ανάπτυξης που θα βασίζεται στη διεθνοποίησή της. Αυτό αποτελεί μια υπόσχεση του ΠΑΣΟΚ που κανείς λογικά δεν πρέπει να αμφιβάλλει ότι θα καρποφορήσει. Άλλωστε το ίδιο δεν συνέβη και στο απώτερο και πρόσφατο παρελθόν;
* Θεσμοποιημένο Πρωτεύον Δίπολο από το Εθνικό Χωροταξικό του 2008. Υπό μία άλλη ενδιαφέρουσα ανάγνωση το ρόλο αυτό θα μπορούσε να διαδραματίσει επιτυχημένα το Τρίπολο Κομοτηνή – Αλεξ/λη – Ξάνθη (ΤΕΕ Θράκης) ή το σύνολο της Διοικητικής Περιφέρειας Αν. Μακεδονίας - Θράκης,
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου