Ο Βουλευτής ΠΑΣΟΚ Ροδόπης Γιώργος Πεταλωτής, μαζί με συναδέλφους του της Κοινοβουλευτικής Ομάδας του ΠΑΣΟΚ, κατέθεσε στη Βουλή επερώτηση προς τους αρμόδιους Υπουργούς (Οικονομίας, Μακεδονίας Θράκης, Εσωτερικών, Ανάπτυξης, ΠΕΧΩΔΕ, Απασχόλησης), με θέμα την οικονομική, αναπτυξιακή και περιβαλλοντική υποβάθμιση της Μακεδονίας και της Θράκης υπογραμμίζοντας τις καίριες ευθύνες της Κυβέρνησης για την απαξίωση και την εγκατάλειψη της Βορείου Ελλάδας.
Το πλήρες κείμενο της επερώτησης έχει ως εξής:
ΕΠΕΡΩΤΗΣΗ
Θέμα: Οικονομική, αναπτυξιακή και περιβαλλοντική υποβάθμιση της Μακεδονίας και της Θράκης
Η αναπτυξιακή πορεία της Μακεδονίας και της Θράκης κάθε άλλο παρά ιδανική μπορεί να χαρακτηριστεί. Δυστυχώς, παρατηρείται μια διαδικασία απαξίωσης και εγκατάλειψης της περιοχής, χωρίς να διαφαίνεται καμία βελτιωτική πρόθεση και πρόταση της κυβέρνησης. Τα προβλήματα είναι πολλά και αγγίζουν μια πληθώρα τομέων: από την ανεργία και την εγκληματικότητα μέχρι την ελλιπή προστασία του περιβάλλοντος. Αβεβαιότητα και υποβάθμιση είναι δυστυχώς οι δύο λέξεις που συνοπτικά μπορούν να περιγράψουν την υφιστάμενη κατάσταση.
Αναφορικά με την ανεργία, η κυβέρνηση έχει αποτύχει να προστατέψει το δικαίωμα των πολιτών στην εργασία. Χαρακτηριστικό παράδειγμα αποτελεί η αδυναμία εύρεσης μίας βιώσιμης λύσης στην αποτροπή του κλεισίματος σημαντικών εργοστασίων στη Βόρεια Ελλάδα. Τουλάχιστον τρία μεγάλα εργοστάσια της Μακεδονίας και της Θράκης, που προσέφεραν τη δυνατότητα εργασίας σε μεγάλο αριθμό κατοίκων, έχουν κλείσει ή έχει προγραμματιστεί το κλείσιμο τους. Μετά το κλείσιμο του εργοστασίου της Βιαμύλ, ακολουθεί η Siemens, το κλείσιμο της οποίας έχει δρομολογηθεί για το 2009, αλλά και το εργοστάσιο Λαναρά. Ειδικά για το εργοστάσιο της Siemens πρέπει να σημειωθεί ότι το ποσοστό συμμετοχής της εν λόγω επιχείρησης στον βιομηχανικό τομέα ανέρχεται στο 1% περίπου των συνολικών Ελληνικών εξαγωγών ετησίως, ενώ το κλείσιμό της θα οδηγήσει και σε σημαντική απώλεια τεχνογνωσίας στον κλάδο της παραγωγής ηλεκτρονικών προϊόντων, απόρροια της μακροχρόνιας συνεργασίας του εργοστασίου της Θεσσαλονίκης με άλλες ευρωπαϊκές και αμερικανικές επιχειρήσεις υψηλής τεχνολογίας.
Η κυβέρνηση όχι μόνο δεν απέτρεψε το κλείσιμο των παραπάνω εργοστασίων, αλλά δεν φρόντισε ούτε για την διασφάλιση των δικαιωμάτων των εργαζομένων. Επίσης, σημαντικά προβλήματα βιωσιμότητας παρουσιάζει και η ΕΛΒΟ, χωρίς πάλι να διαφαίνεται κάποια πρωτοβουλία από μέρος της κυβέρνησης επί του θέματος. Το ποσοστό της ανεργίας στην Βόρεια Ελλάδα έχει αυξηθεί τα τελευταία χρόνια και έχει φτάσει το 18%. Ενόψει και του επικείμενου κλεισίματος των παραπάνω εργοστασίων, είναι σίγουρο πως το ποσοστό αυτό θα αυξηθεί.
Αυξημένα είναι, ωστόσο, και τα ποσοστά της εγκληματικότητας στη Βόρεια Ελλάδα, γεγονός το οποίο οφείλει να εξεταστεί και υπό το πρίσμα της αυξημένης ανεργίας. Σύμφωνα, μάλιστα, με τα στοιχεία που έδωσε η ΕΛ.ΑΣ. για το πρώτο εξάμηνο του 2008, παρουσιάζεται ραγδαία αύξηση της εγκληματικότητας σε όλη τη χώρα. Ειδικότερα, σε σχέση με το πρώτο εξάμηνο του 2007, αυξήθηκαν κατά 43,4% οι ληστείες και κατά 21,8% οι διαρρήξεις, με αποτέλεσμα να ενισχύεται το αίσθημα ανασφάλειας των πολιτών.
Η κατάσταση στη Β. Ελλάδα είναι ακόμα πιο δύσκολη, καθώς σε πολλές περιοχές η αστυνόμευση είναι σχεδόν ανύπαρκτη. Υπάρχουν δήμοι της Θεσσαλονίκης που δεν έχουν δικό τους αστυνομικό τμήμα και εξυπηρετούνται από αστυνομικά τμήματα γειτονικών δήμων. Οι μικροκλοπές, αλλά και οι επιθέσεις σε ανήλικους, έχουν γίνει καθημερινό φαινόμενο και οι γονείς εκφράζουν την ανησυχία τους για την προστασία των παιδιών τους. Δεν πρέπει, μάλιστα, να παραγνωρίζεται η σύνδεση ανάμεσα στις μικροκλοπές και στην οικονομική ένδεια που πλήττει μεγάλο αριθμό κατοίκων της Μακεδονίας και της Θράκης.
Η απουσία κυβερνητικών πρωτοβουλιών και ενεργειών εντοπίζεται και σε θέματα που αφορούν την προστασία του περιβάλλοντος, με ειδική αναφορά στα έντονα προβλήματα που αντιμετωπίζει ο Θερμαϊκός κόλπος. Από έρευνα που εκπόνησε το ίδιο το Υπουργείο Μακεδονίας-Θράκης σε συνεργασία με το ΑΠΘ για το διάστημα 2007-2008 προκύπτει ότι στον Θερμαϊκό υπάρχουν μικροβιακό φορτίο, βαρέα μέταλλα, φυτοφάρμακα και πετρελαιοειδή που παραμένουν για μεγάλο διάστημα στα νερά του κόλπου. Οι ενέργειες της κυβέρνησης για την επίλυση του προβλήματος μόνο ως ημίμετρα θα μπορούσαν να χαρακτηριστούν. Ακόμα και ο πολυσυζητημένος βιολογικός καθαρισμός δεν ανταποκρίνεται στο μέγεθος του προβλήματος καθώς οι προδιαγραφές του καλύπτουν πληθυσμούς της τάξης των 300.000 ατόμων, ενώ ο πληθυσμός της Θεσσαλονίκης ξεπερνάει τους 1.200.000 κατοίκους. Επίσης, η πρόοδος για το σχέδιο χαρτογράφησης του βυθού είναι πάρα πολύ αργή και η ενημέρωση από τις αρχές είναι το λιγότερο ελλιπής. Το ειδικό αντιρρυπαντικό σκάφος που καθαρίζει την επιφάνεια του Θερμαϊκού 3 φορές την εβδομάδα δεν μπορεί να αντιμετωπίζει την υπάρχουσα βεβαρυμμένη κατάσταση, ιδίως όταν είναι πλέον προφανές ότι χρειάζεται τουλάχιστον καθημερινός καθαρισμός.
Η ατμοσφαιρική ρύπανση αποτελεί ακόμα ένα σημαντικό πρόβλημα για τους κατοίκους της Θεσσαλονίκης που βλέπουν ότι δεν υπάρχει καμία συντονισμένη προσπάθεια για την αντιμετώπισή του. Τα τελευταία χρόνια η ατμοσφαιρική ρύπανση έχει φτάσει σε επίπεδα που ξεπερνούν τα ασφαλή όρια. Τα αιωρούμενα σωματίδια PM10, τα οποία θεωρούνται ιδιαίτερα επικίνδυνα καθώς επικάθονται στον ανθρώπινο πνεύμονα, ξεπερνούν σε καθημερινή βάση τα ανώτατα όρια. Παλαιότερα, υπήρχε ειδικό επιστημονικό όργανο που είχε συγκροτηθεί στην περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας με σκοπό την μελέτη και αντιμετώπιση του φαινομένου, αλλά τώρα η λειτουργία του έχει ατονήσει. Το όργανο αυτό θα πρέπει να συνεδριάζει τακτικά και να αποφασίζει τη λήψη μέτρων κάθε φορά που επί δύο 24ωρα οι τιμές των ρύπων μέσα στην πόλη υπερβαίνουν τα προβλεπόμενα όρια.
Σημαντικά περιβαλλοντικά προβλήματα δημιουργούν και οι παλαιές και ρυπογόνες μονάδες της ΔΕΗ, οι οποίες σύμφωνα με έκθεση της περιβαλλοντικής οργάνωσης WWF κατατάσσονται μεταξύ των πιο ρυπογόνων της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Ειδικά η μονάδα του ΑΗΣ Αγίου Δημητρίου στην Κοζάνη καταλαμβάνει την πρώτη θέση στην λίστα με τις πιο ρυπογόνες μονάδες στην έκθεση. Η ΔΕΗ τεσσεράμισι χρόνια τώρα, με ευθύνη της κυβέρνησης, δεν προχώρησε στην υλοποίηση του προγράμματος αντικατάστασης των παλαιών και ρυπογόνων μονάδων της με νέες υψηλού βαθμού απόδοσης και σύγχρονης αντιρρυπαντικής τεχνολογίας, με αποτέλεσμα το περιβάλλον και οι κάτοικοι της Βόρειας Ελλάδας να επιβαρύνονται ιδιαίτερα από τους ρύπους που παράγει η λειτουργία των παλαιών λιγνιτικών μονάδων της ΔΕΗ. Επιπρόσθετα, η κυβέρνηση αγνοεί επιδεικτικά την τελευταία δέσμευση της Ευρωπαϊκής Ένωσης, σύμφωνα με την οποία η Ελλάδα πρέπει, μεταξύ άλλων, να μειώσει κατά 20% τις εκπομπές ρύπων που προκαλούν το φαινόμενο του θερμοκηπίου σε σχέση με τα επίπεδα του 1990. Και αυτό γιατί αρνείται να χαράξει με σαφήνεια τις προτεραιότητες της χώρας στον τομέα της ενέργειας, αφήνοντας το μακροχρόνιο ενεργειακό σχεδιασμό στις δυνάμεις της αγοράς. Έτσι, η ΔΕΗ και οι ιδιώτες καταρτίζουν τα επενδυτικά τους σχέδια κυρίως βάσει των ρυπογόνων στερεών καυσίμων, αφού η κυβέρνηση δεν έχει στρατηγικό σχέδιο για την ενίσχυση της συμμετοχής των ΑΠΕ στην παραγωγή ηλεκτρικής ενέργειας.
Η κυβέρνηση συνέχεια διακηρύσσει το πολύ σημαντικό ρόλο της διασύνδεσης μεταξύ Βορείου Ελλάδας και Βαλκανίων. Το μοναδικό κατάλληλο έργο αυτή τη στιγμή, το οποίο που μπορεί να αλλάξει τη παρούσα κατάσταση στα Βαλκάνια, είναι η Εγνατία Οδός. Δυστυχώς, ωστόσο, οι ρυθμοί ολοκλήρωσης του έργου είναι εξαιρετικά αργοί.. Η Μακεδονία και η Θράκη χρειάζονται άμεσα νέους οδικούς άξονες για να διευκολύνουν την επικοινωνία με τα Βαλκάνια. Απαιτείται ένας συνολικός στρατηγικός σχεδιασμός ώστε να υπάρχει συντονισμός των έργων προς επίτευξη του καλύτερου δυνατού αποτελέσματος και για να μην οδηγηθεί η Βόρεια Ελλάδα σε ακόμη χαμηλότερους ρυθμούς ανάπτυξης.
Ειδικότερα για την πόλη της Θεσσαλονίκης, αποτελεί ζήτημα ανάγκης η αποτελεσματική αξιοποίηση του σχήματος Λιμάνι – Σιδηροδρομικό Δίκτυο – Εγνατία Οδός – ΚΤΕΛ – Αεροδρόμιο. Μόνο μέσα από οργανωμένο σχεδιασμό μπορεί αυτό το σχήμα να αποφέρει τα μέγιστα για την εμπορική και τουριστική κίνηση της Θεσσαλονίκης και της Βόρειας Ελλάδας στο σύνολό της. Επιπροσθέτως, δεν θα πρέπει να παραγνωριστεί το ζήτημα της σύνδεσης του λιμανιού της Θεσσαλονίκης με υπόλοιπα λιμάνια της χώρας από τα οποία έχει αποκοπεί. Το θέμα είναι ιδιάζουσας σημασίας όχι μόνο από τουριστική άποψη, αλλά και από οικονομική – εμπορική. Η Θεσσαλονίκη πρέπει να αποτελέσει πραγματικό κόμβο στην περιοχή της Μεσογείου. Στο ίδιο πλαίσιο παρατηρείται και η υποβάθμιση του Αεροδρομίου Μακεδονία. Η περικοπή δρομολογίων, η αποκοπή της Θεσσαλονίκης από μεγάλα κέντρα του εξωτερικού (π.χ. Λονδίνο, Κωνσταντινούπολη, Βρυξέλλες) αλλά και άλλων πόλεων της Ελλάδος, καθώς και η ανάγκη να πετάει κάποιος μόνο μέσω Αθηνών, αποτελούν μια διαρκώς διογκούμενη πραγματικότητα που υποβαθμίζει το Αεροδρόμιο Μακεδονία, ταλαιπωρεί τους πολίτες της Βόρειας Ελλάδας και μειώνει σημαντικά την τουριστική κίνηση. Για ακόμη μία φορά εμφανίζεται επιτακτική η ανάγκη να σταματήσει η κυβέρνηση να αντιμετωπίζει τη Θεσσαλονίκη ως ένα μικρό περιφερειακό χωριό και να φροντίσει να γίνουν οι απαραίτητες ενέργειες ώστε το Αεροδρόμιο Μακεδονία να ανακάμψει και να γίνει ένα ουσιαστικά – και όχι κατ’ επίφαση – διεθνές αεροδρόμιο διεθνών προδιαγραφών. Είναι απαράδεκτο, επίσης, ότι η Θεσσαλονίκη αποτελεί ίσως τη μοναδική πόλη της Ευρώπης με πληθυσμό άνω του ενός εκατομμυρίου που το αεροδρόμιο της δεν συνδέεται σιδηροδρομικά με σημαντικά σημεία του ευρύτερου πολεοδομικού συγκροτήματος. Ο ταχύτερος τρόπος μεταφοράς προς και από το αεροδρόμιο παραμένουν ακόμα τα ταξί.
Το θέμα της σχολικής στέγης έχει φτάσει σε πολλούς δήμους στο απροχώρητο και οι πολίτες περιμένουν να βρεθούν λύσεις, αλλά η κυβέρνηση αρνείται πεισματικά να δώσει χρήματα στη Β. Ελλάδα.
Ενόψει των παραπάνω, επερωτώνται οι κ.κ. Υπουργοί:
1. Για τα υψηλά ποσοστά ανεργίας στην Βόρεια Ελλάδα και για την ελλιπή προστασία των δικαιωμάτων των απολυμένων από τα προαναφερθέντα εργοστάσια.
2. Για την ανησυχητική αύξηση της εγκληματικότητας στην Βόρεια Ελλάδα.
3. Για την ελλιπή προστασία του περιβάλλοντος, ειδικά σε ό,τι αφορά το Θερμαϊκό Κόλπο, την ατμοσφαιρική ρύπανση στο πολεοδομικό συγκρότημα της Θεσσαλονίκης και τα εργοστάσια της ΔΕΗ στη Β. Ελλάδα.
4. Για την απουσία διασύνδεσης της Β. Ελλάδας με τα Βαλκάνια και την απουσία σχεδιασμού ώστε να αναλάβει η Θεσσαλονίκη ρόλο μητροπολιτικού κέντρου στην περιοχή.
5. Για την μη αξιοποίηση του σχήματος Λιμάνι – Σιδηροδρομικό Δίκτυο – Εγνατία Οδός – ΚΤΕΛ – Αεροδρόμιο και την ελλιπή διασύνδεση και την ποιοτική υποβάθμιση κάθε ενός από τους προς σύνδεση παράγοντες.
6. Για την καθυστέρηση της χρηματοδότησης των προγραμμάτων της Σχολικής στέγης της Θεσσαλονίκης.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου